KONKURRANSEREGLEMENT
Reglement
for autoslalåm
§
850
1. Reglement
Dette reglement er en del av NSR og gjelder for autoslalåm.
Det pålegges samtlige deltakere og funksjonærer i et arrangement å overholde
bestemmelsene i dette reglement, såvel som andre bestemmelser vedrørende
bilsport, inkludert konkurransens tilleggsregler m.v.
2. Definisjon
Autoslalåm er en konkurranse hvor deltakerne på kortest mulig tid skal
manøvrere bilen gjennom en bane med fartsreduserende hindre som er plassert
i overensstemmelse med dette reglement.
3. Formål
Formålet er å gi bilistene anledning til å gjøre seg bedre kjent med
sine kjøretøy, ved at de under betryggende forhold utfører øvelser som
utvikler kjøreferdighet, vurderingsevne og reaksjonsevne, og på denne
måten gjør dem til bedre bilister.
4. Ansvar
Deltakelse i en konkurranse skjer på den deltakendes egen risiko og
ansvar. NBF, den arrangerende klubb og dens funksjonærer har intet ansvar
for uhell eller ulykker som måtte skje med- eller forårsakes av deltakerbiler.
5. Sikring
Se arrangør- og sikkerhetsbestemmelser for autoslalåm pkt.6.
6. Tilleggsregler
For alle konkurranser må det settes opp tilleggsregler. Tilleggsreglene
settes opp i henhold til NSR § 31, med tillegg om når skisse over banen(e)
vil foreligge.
7. Deltakere
For å delta kreves det gyldig førerkort og lisens. Alle førerlisenser
utstedt av NBF er gyldige.
Det kan løses engangslisens.
Det er ikke anledning til å ha passasjerer i bilen under kjøring.
En deltaker har bare lov til å kjøre èn bil i hver konkurranse, men
en bil kan kjøres av flere deltakere i samme konkurranse. Deltakerne
må bruke sikkerhetssele. Unntak er de biler som er registrert før april
1971 og som ikke har montert sikkerhetssele.
Sidevindu på førersiden og takluke skal være lukket under kjøring.
8. Deltakende biler
Konkurransen er åpen for biler i følgende klasser:
Klasse 1: Standardbiler
Med standardbiler menes biler slik de er levert etter norsk typegodkjenning
(med unntak av biler i klasse 2).
Endringer i forhold til typegodkjenning, utover det som er spesifisert
tillatt i dette reglement, er ikke
tillatt.
Dekk/understell
- Dekk og felg skal være i overensstemmelse med bilens typegodkjenning
og vegtrafikklovgivningen, men biler med alternativ dekkprofil lavere
enn 50 henvises til annen klasse.
- Støtdempere er fritt, forutsatt at antall, type, funksjonsprinsipp
og innfestningspunkter er uforandret. Hydrauliske dempere likestilles
med gassdempere.
Motor
Det skal ikke være mindre enn 9,00 kg/hk eller 6,57 kg/kw i klasse 1.
Ved tvil er det anmelder sitt ansvar å dokumentere effekten.
Interiør
- Ratt er fritt innen vegtrafikklovgivningens bestemmelser.
- Helstøpt stol av type "bøttestol, rallystol" er ikke tillatt.
Førerstol skal være godt festet.
- Sikkerhetsbelte skal være tilsvarende originalmontert.
Klasse 2: Modifiserte standardbiler,
GTI-biler o.l.
Modifiserte standardbiler er biler som er modifisert ut over standardbiler
nevnt i klasse 1.
I tvilstilfeller vil en veiledende norm være at klasse 2 biler er biler
med mindre enn 9,00 kg/hk eller
6,57 kg/kw.
Klasse 3: Nybegynnere
Nybegynnerklassen er åpen for sjåfører som har kjørt færre enn 5 billøp
av typen bilslalåm, autoslalåm, rally og H-løp.
Arrangøren kan dele inn nybegynnerklassen i underklasser.
Klasse 4: Sportsbiler produsert
før 1966
Klasse 5: Sportsbiler produsert
fra 1966
- Med sportsbiler menes 2 seter eller 2+2 seter.
For alle klasser gjelder:
- Det er mulig å delta med åpne biler med fabrikkmonterte veltebøyler
eller tilsvarende i den klasse
bilen for øvrig hører hjemme. Har bilen kalesje skal denne være lukket.
- Bilen må være registrert og i forskriftsmessig stand. Biler med prøveskilt
får ikke delta.
- Dekk og felger må tilfredsstille vegtrafikklovgivningen. Det er ikke
tillatt å varme dekk før start.
- Det kan opprettes egen dameklasse, merkeklasse, etc.
- Arrangøren kan dele den enkelte klasse i biler under/over 4 meter.
9. Teknisk kontroll
Før bilen gis starttillatelse, må den gjennom en teknisk kontroll. Det
er teknisk kontrollant som skal avgjøre om bilen er i forsvarlig stand.
Mangler som kan antas å gjøre bilen trafikkfarlig, og som ikke kan utbedres
på forsvarlig måte før start, skal medføre startforbud.
NBFs kontrollskjema for autoslalåm/bilslalåm skal brukes ved teknisk
kontroll.
10. Deltakernummer
Nummer skal plasseres etter arrangørens anvisning. Startnummer skal
fjernes før deltakeren forlater konkurranseområdet.
11. Reklame
En anmelder har anledning til å ha reklame på sin bil under deltakelse
i autoslalåm.
Tillatelsen gis på følgende betingelser:
a) At det er tillatt i h.t. FIAs bestemmelser og norsk lov.
b) At det ikke kan virke støtende.
c) At det ikke dekker plass for startnummer og for reklame arrangøren
har forbeholdt seg i tilleggsreglene.
d) At reklamen ikke er plassert på bilens vinduer. Teammerker/klubbmerker/løpsmerker
etc. kan plasseres på sideruten bak fører.
12. Startmåte
Det skal benyttes flying start innenfor en startsone på
min.15 meter. Deltakere skal starte umiddelbart etter startsignal.
13. Organisasjon
Det kjøres minimum tre omganger hvor to er tellende. Arrangøren kan
begrense deltakerantallet, i så fall skal dette bemerkes i tilleggsreglene.
14. Kontroller
Funksjonærer skal registrere feilkjøring og berøring.
15. Tidtagning
Tidtagningen bør skje elektronisk. Tiden skal noteres med 1/100 sekunds
nøyaktighet. Hvis tidskontrollen ikke får tatt nøyaktig tid, skal deltakerne
få starte på nytt. Omkjøring skal i så fall skje til slutt i omgangen.
Ved manuell tidtagning skal det benyttes to stoppeklokker.
16. Feilkjøring
Ved feilkjøring kan deltaker, så fremt bilen ikke har passert mållinjen
eller neste kjegle/kjeglekombinasjon etter den feilpasserte kjegle/kjeglekombinasjon,
rygge eller vende for å passere kjeglen/kjeglekombinasjonen riktig.
Gjøres ikke dette gis ikke omgangstid.
17. Resultatberegning
Det som legges til grunn for resultatberegningen er:
a) Anvendt tid på prøven(e)
b) Berøring av kjegler, 2 tilleggssekunder pr. berøring
c) Brukes vendepunkt teller de tre kjeglene som èn berøring
d) I start-/målområdet gis det to tilleggssekunder for hver kjegleberøring
18. Revet kjegle
Dersom en deltaker berører en kjegle, og denne ikke er satt på plass
når deltakeren passerer for andre gang, skal deltakeren kjøre inn i
neste kombinasjon i henhold til utdelt skisse. Dersom en deltaker etter
juryens mening tydelig tjener på dette, kan juryen beslutte at det skal
foretas omkjøring. Berøring av kjegle skal registreres når kjeglen/markør
har forskjøvet seg i forhold til oppmerkingen rundt kjeglen, eller har
veltet.
19. Opplysninger til deltakerne
Deltakermeldinger bør være skriftlige. Skisse av banen(e) skal foreligge
før start.
20. Startordning
Startrekkefølgen er: Kl.1 - 2 - 4 - 5 - 3.
21. Banen
21.1. Markeringer
Løypa markeres med kjegler, disse skal ha tilnærmet samme størrelse
og form. Andre godt synlige markeringer kan brukes.
Kjegler passeres slik deltakermeldingen (skissen) viser.
21.2. Banens kombinasjoner
Banen skal settes opp med kombinasjoner av to eller flere av følgende
kjøreøvelser:
- SLALÅM
- UNNAMANØVER
- SIRKEL
- U-SVING
- SVING MED ØKENDE RADIUS
- SVING MED MINKENDE RADIUS
Avstanden mellom de forskjellige kjøreøvelsene er maks 25.m.
Det kan være 1 - en - port mellom to kjøreøvelser, maks. bredde 5 m.
Avstanden fra denne porten til kjøreøvelsene er maks. 25 m. Brukes denne
porten, bør kjøreretningen forandres i forhold til kjøreøvelsene.
Med en port menes det to kjegler hvor det passeres mellom kjeglene.
21.3. Kjøreøvelsenes utforming
Slalåm:
Kjeglene skal stå på lik linje. Maks. avstand mellom kjeglene er 25
m. Passering av kjeglene kan være fri eller bestemt, men de skal passeres
annenhver høyre og venstre.
Unnamanøver:
Unnamanøver må bestå av min. 3 porter. Porten kan ha maks. åpning på
5 m. Avstanden mellom portene er maks. 25 m. Den kjeglen i en port som
er nærmest en «tenkt» senterlinje gjennom kjøreøvelsen unnamanøver,
kan ikke overlappe kjeglen i neste port som er nærmest den «tenkte»
senterlinjen med mer enn 1 m.
|
Legges
noen av disse kjøreøvelsene i forbindelse med faste installasjoner på
banen (stolper, blomsterbed o.l.) skal øvelsen markeres med kjegler
slik at feilkjøring unngås.
For å redusere farten før mål, bør de siste 40 m mot målgården settes
slik:
En port med 2,5 m åpning, 10 m etter begynner en slalåmkombinasjon bestående
av min. 3 kjegler og med maks. innbyrdes avstand 10 m hvor siste kjegle
står 10 m fra målporten.
21.4. Målporten v/elektronisk
tidtaking
Ved elektronisk tidtaking, skal det etter målporten være en stoppsone
på 10 m lengde og 4 m bredde. Langveggene i stoppsonen skal markeres
med kjegler som står med 2 m avstand. Slutten på sonen markeres med
kjegler på tvers av kjøreretningen med 1 m avstand. Endekjeglene må
ikke fjernes før bilen står fysisk stille.
21.5. Målporten ved manuell tidtagning
Ved manuell tidtaking kan det brukes et annet alternativ. Det lages
en målstrek med en kjegle på hver side. Klokken stoppes når bilen står
stille med målstreken mellom fram- og bakhjul. Kjøres det for langt,
må en rygge.
21.6. Vending
For at start og mål skal kunne være i samme port der dette er ønskelig,
er det anledning til å foreta en 180 graders vending på et nærmere angitt
sted, maks. 20 m fra siste passerte kjegle. Hvis vendepunkt benyttes,
skal det markeres med 3 tett sammenstilte kjegler, og det kan rundes
valgfritt mot høyre eller venstre dersom forholdene tillater det.
21.7. Banedekke, sikkerhet
Asfaltdekke bør benyttes. Banedekket bør være fritt for hull, dumper
og hjulspor som kan tenkes å skade deltakerbilene. Husvegger, grøfter,
gjerder o.l. tett inntil kjørebanen bør unngås.
Andre tiltak som kan øke sikkerheten, hindre feilkjøring eller beskytte
plener og beplantning er tillatt såfremt det ikke strider mot andre
bestemmelser i dette reglementet.
21.8. Trening, banebefaring
Det er ikke lov å drive noen form for trening i eller utenfor løpsområdet
på løpsdagen(e).
Deltakernes eventuelle befaring av en løype må alltid skje til fots
(sykkel/motorsykkel etc.er forbudt).
Ryggeprøver skal ikke inngå som en del av konkurransen.
22. Protester og appeller
Protester og appeller i henhold til NSR Kap.10 og 11.
KONKURRANSEREGLEMENT
Reglement
for bilslalåm
Arrangører
står fritt til å arrangere bilslalåmløp, dette i henhold til «Reglement
for bilslalåm» tidligere § 850 i «Bilsportboken 1996» med følgende endringer:
Pkt.4 Ansvar: Siste avsnitt
strykes.
Pkt.6 Tilleggsregler endres
til tilsvarende pkt. i «Reglement for autoslalåm».
Last ned reglementet som word-dokument
|